nuffnang1

.:)

Mar 30, 2016

Wang Hantaran Kahwin Ikut Trend Atau Kelulusan

Pandangan Peniaga Pasar Malam Wang Hantaran Nikah Kahwin Melambung Gila-Gila

Banyak isu yang terjadi bila musim cuti panjang persekolah berkenaan nikah kahwin yang membabitkan wang belanja hantaran yang dikatakan cukup tinggi dan naik mendadak sejak kebelakangan ini.

Adakah ini budaya Islam atau pun trend ikutan bangsa Melayu yang suka berlawan dengan jiran, atau pun mengikut kelulusan mereka.

Bila isu ini timbul bagi pihak keluarga perempuan lah yang akan paling melenting disebabkan mereka perlukan duit untuk buat kenduri kahwin. Tapi bukanlah semuanya bersikap begitu namun kebanyakan memang macam itulah lebih kurangnya yang dok ada la ni.

Isu ini juga menjadi topik perbualan kami peniaga pasar malam semasa berehat ketiadaan pelanggan, sembang-sembang kosong kata orang.

Hal-hal begini ada pro dan kontra. Bagi saya sendiri yang mempunyai 3 orang anak dara dan 2 anak teruna pastinya mempunyai hujah yang tersendiri. Masing-masing mempunyai idea dan pendapat sendiri untuk dilontarkan samada ianya bernas atau igauan diri sendiri terpulang pada ampunya diri membuat persepsi berkenaan jumlah wang hantaran nikah kahwin.

Bagi kami anak jati kelahiran Pulau Pinang yang dilahirkan betul-betul dibahagian Pulau dan mempunyai darah kacukan india muslim walaupun tidak pure namun tetap ada campuran Melayu dan India Muslim berbeza dengan Melayu Original.

Ibubapa sebelah perempuan akan memberi alasan barang sekarang mahal sebab itulah jumlah wang hantaran nikah kahwin jadi mahal. Adakah itu boleh diterima?. Saya tak mau komen hal tersebut dan saya hanya akan lontarkan pandangan peribadi saya sahaja.

Bagi saya yang kami juga mengikut trend tetapi trend kami adalah wang hantaran pada PONUU (Istilah sebutan pengantin perempuan) yang diterima dari MAPPELAIR (Istilah sebutan pengantin Lelaki) akan kami gunakan membeli peralatan bilik buat pasangan pengantin seperti Katil, Tilam , Almari dan Meja Make-up serta Barang Kemas. Dan perbelanjaan kenduri kahwin akan dikeluarkan sendiri oleh bapa pengantin perempuan. Istilah barang mahal atau tidak langsung tiada kaitan dengan kami.

Berbeza dengan bukan dari keturunan kami seperti yang dilahirkan disebelah Seberang Perai, mereka memberikan alasan barangan mahal disebabkan mereka akan gunakan wang hantaran tersebut untuk membuat kenduri kahwin.

Yang wajib adalah mas kahwin jadi janganlah membebankan pihak pengantin lelaki kerana mahukah anda melihat anak menantu anda menjadi susah selepas bernikah nanti kerana ditapukkk dengan hutang yang banyak sebab nak penuhi permintaan pihak perempuan. Kalau kenduri gah mana pun hanya sehari tetapi penderitaan yang anak menantu kita akan alami bertahun lamanya..

Jadi fikirkan dan renungkan sejenak hal ini......

ANDA INGIN BERNIAGA DI PASAR MALAM, JOM DAPATKAN BUKU PANDUAN PASAR MALAM DISINI SEGERA

No comments :