nuffnang1

.:)

Mar 22, 2016

Beli Dengan Duit Koyak Di Pasar Malam

Duit Koyak Sikap Dan Mentaliti Pembeli

Isu duit koyak tak pernah akan habis atau berhenti disitu sahaja selagi sikap dan mentaliti pembeli dan termasuk peniaga masih ditakuk lama, tiada bertolak ansur dan sifat pendendam menghantui diri individu itu sendiri.

Seringkali kita terdengar pasal duit koyak yang diterima peniaga pasar malam atau peniaga yang memberikan kepada pembeli.

Duit Koyak ini bukan sahaja berlaku di pasar malam tetapi berlaku di mana sahaja dalam dunia perniagaan yang melibatkan urusan tunai (cash), adanya pembeli dan peniaga akan berlakulah isu duit koyak.

Ada sesetengah kes duit koyak punya pasal boleh menyebabkan pergaduhan yang melibatkan kecederaan yang agak serius dek masing-masing tak mahu bertolak ansur, menyalahkan antara satu sama lain. Kalau salah seorang mengalah dan menerimanya pasti tak akan berlarutan dan berpanjangan.

Ada juga dikalangan peniaga pasar malam bila menerima duit koyak akan memberi kepada orang lain pula, dan orang yang menerima duit koyak itu pula akan memberi kepada orang lain pula. Maka hal duit koyak ini tak akan berhenti, ianya akan berlegar-legar dalam satu pusingan ( circle ) roda.

Yang paling sakit hati sesama peniaga pun terkena juga kalau tidak diperhatikan betul-betul. Saya melabelkan orang jenis ini sebagai "banggang", sebab kawan sendiri pun nak pekena ....tidak sepatutnya berlaku. Minggu lepas saya sendiri menerima duit koyak selepas seorang sahabat yang juga peniaga pasar malam membayar duit air selepas minum. Saya dengan lembut memberi sedikit " Tarbiah", dan apa jawapannya ," orang bagi kat aku", dah tu kalau orang bagi wajarkah pekena kawan-kawan . Itu jawapan saya kepada mamat ni.

Sepatutnya kalau kita dah menerima duit koyak, kenalah "up" sikit minda tu. Ambik duit koyak tersebut dan simpan kemudian pergi bank dan tukar. Itulah cara yang saya lakukan.

Mulai hari ini mahu dok ingat, jangan dok pekena orang lain dah dengan duit koyak

DISINI KAMI LANCARKAN EBOOK PANDAUAN PASAR MALAM UNTUK ANDA

Post a Comment