nuffnang1

.:)

Mar 27, 2016

Pasar Malam Taman Pauh Semakin Suram

RM35 Ja Untung Pasti Orang Ketawa

Pasar Malam Taman Pauh berlokasi hadapan Politeknik Seberang Perai merupakan sebuah pasar malam yang menjadi impian setiap peniaga pasar malam ingin mempunyai tapak dilokasi tersebut dan sering menjadi rebutan kerana pasar malam ini di katakan cukup menguntungkan sehingga ada antara peniaga mengaut keuntungan bersih sehingga RM650 ke RM1000 hanya satu malam.

DAPATKAN EBOOK PASAR MALAM ANDA DISINI SEGERA.

Pada pendapat anda adakah ianya benar? atau sekadar omong kosong dikalangan peniaga yang kaki temberang. Mungkinkah mereka sekadar syok sendiri, anda jawablah dalam hati dan fikirlah sehingga ketemu jawapanya.

Jawapan saya untuk soalan tadi adalah memang benar kerana saya sendiri pernah merasainya. 

Namun kehebatan pasar malam Taman Pauh semakin muram kerana jualan sekarang ini amat teruk sekali. Ya untung sekadar RM35 memanglah kalut jadinya sebab pekerja saya pun gaji RM65 sehari. Inikan pula tauke sendiri dapat sekadar RM35 dan memangnya langsung tak berbaloi.

Kalau 7 tahun yang lalu "yes", memang cukup mantap pasar malam taman pauh ini dengan kunjungan ramai pelajar Uitm dan Politeknik.

Entah kenapa sekarang ini perniagaan kami di pasar malam yang cukup hebat menjunam secara tiba-tiba. Apa yang kami peniaga pasar malam perasan adalah kebanjiran pelajar-pelajar dari Pantai Timur yang cukup ramai dan kalau ke pasar malam mereka hanya akan mencari menu-menu turun temurun dari negeri mereka.


Kenapa saya kata begitu, ianya adalah kerana ada seramai 6 orang peniaga yang menjual nasi kerabu dan nasi dagang. Kesemua mereka berjaya menjual habis barang mereka.

Bukanya saya menyalahkan pelajar dan inilah asam garam seorang peniaga. Dalam dunia perniagaan tidak selalunya cerah sebab itu tak ramai orang kita yang mahu menjalankan perniagaan kerana takut alami kerugiaan. Justeru itu hati seorang peniaga kental, semangat kena kuat walaupun menjual goreng pisang. Kalau hati tak tabah maka sebulan rugi pasti tertiarap tengah halaman huhuhu. 

Jangan terlalu memikirkan sesuatu yang telab berlalu kerana hari esok pasti hadir dan belum berakhir hidup ini bak kata dalam Ql- Quran dan hadis " Kejarlah dunia seolah-olah kamu akan hidup 1000 tahun lagi dan kejarlah akhirat seolah-olah kamu akan mati esok".

Hanya seorang peniaga mampu menyelami hati peniaga lain.
Post a Comment