nuffnang1

.:)

Mar 19, 2016

Masalah Kerosakan Longkang Van Pasar Malam

Longkang Van Rosak

Perkara yang sering berlaku terhadap peniaga pasar malam yang menggunakan kenderaan van adalah longkang van rosak yakni pintu sisi yang boleh ditarik pada bahagian tepi bawah bahagian reel kerap kali reput akibat takungan air.

Longkang van rosak ini adalah rutin akan mengalami kerosakan dalam tempoh 2 tahun sekali pasti akan timbul kerosakan ini yang menyebabkan pintu van sukar untuk ditutup dalam keadaan normal. Peniaga harus menutup secara berhati-hati agar pintu ini tidak akan terus tercabut kerana untuk memasukkan kembali kedalam laluan reel amat sukar.

Sekiranya tuan punya van yang membuka dan menutup longkang van rosak ini tidak masalah kerana tuan punya van pastinya akan berhati-hati, yang dikhuatiri adalah pekerja-pekerja beliau kerana kebiasaanya mereka akan menarik atau membuka dengan kasar dan menambahkan lagi kerosakan yang sedia ada.

Bukanya tuan punya van enggan membaiki longkang van rosak ini tetapi kekanggan masa yang agak terhad menyebabkan beliau tidak sempat untuk dihantar ke bengkel untuk dibaiki. Berniaga seminggu penuh 7 hari dan kalau dibawa ke bengkel pastinya mengambil masa paling kurang 1 hari baru siap justeru itu lah perkara ini berlarutan.

Bengkel yang paling terbaik untuk dihantar bagi membaiki longkang van rosak adalah bengkel yang sudah biasa membaiki van-van atau lori pasar malam kerana mereka hanya akan mengambil masa yang singkat lebih kurang 9 ke 5 petang bergantung pada keadaan longkang van rosak samada banyak atau sedikit kerosakanya.

Kos membaiki longkang van rosak juga bergantung pada kuantiti besi yang akan digunakan untuk membuat reel itu sendiri dan paling murah pun dalam anggaran RM200.

Bahagian reel yang rosak sudah dibaiki.


Kekemasan kerja baiki reel van boleh kita nampak.


Kerosakkan yang dialami agak serius

Kerosakkan begini akan menelan belanja yang agak tinggi.
Post a Comment