nuffnang1

.:)

Apr 17, 2016

Susah Mengaku Tiada Wang

Masalah Serius Di Hadapi Masyarakat Kita

Semalam saya di kunjungi seorang pegawai polis ASP wan. Beliau memang telah saya kenali sejak lama dahulu dari mula berniaga di pasar malam. Seorang pegawai polis yang cukup ramah dan mesra, tak pernah ego dengan pangkat yang di sandang.

Sambil tuan Wan makan kami sempat berborak pelbagai soal yang berlaku di sekeliling dan pelbagai topik yang agak hangat di media massa sekarang ini. Saya lebih banyak mendengar daripada mencelah sebab saya hormat pada beliau.

Cara perbualan dan topik yang beliau ekpressasikan amat menarik dan logik akal sehingga ke satu perbualan soal wang. Memang saya setuju sangat pendapat beliau kebanyakkan kita tiada wang tapi malu nak menyatakan perkara ketiadaan wang itu. Malu mengaku dan menafikan perkara itu.
Pendapat beliau lebih kurang sama seperti apa yang idola saya, Mami Teratai cakap cakap. 

Masyarakat kita mentafsirkan ada duit adalah dengan punya sebuah kereta dan sebuah rumah sudah memadai dan punya duit. Tapi itulah sahaja yang ada, nak lebih dah tiada.

Tapi bila kita nyatakan itu sebenarnya adalah asas kehidupan mereka akan menafikan kata Tuan Wan. Susah nak cakap dengan mereka begini yang cukup susah menerima kenyataan yang hakikatnya mereka tiada wang.

Mami Teratai seorang idola yang dulunya adalah seorang kakitangan kerajaan sanggup berhenti kerja semata-mata ingin mencari pendapatan lebih dari apa yang beliau dapat dengan berkhidmat dalam sektor awam. Ini tidak salah kerana beliau ingin berusaha dengan titik peluh dan keringat sendiri dan sekarang sudah mampu mempunyai rangkaian produk kecantikan dan SPA merawat kecantikan di Johor Bahru.

Namun ada juga segelintir yang hanya pandai merungut tapi tidak pandai mencari, menjadi keyboard warrior menghentam sana-sini memprotes gaji kecil dan pendapatan tidak seberapa. Semua orang tak betul hanya dia yang betul tapi tidak pula berani mendedahkan diri sebenar dan sekadar signup dimana-mana untuk menghentam dan mengkritik. Inilah sifat apa yang Malaysia miliki sekarang. 

Kalau ada komen balas dari orang lain maka orang yang komen itu pun turut di hentam kromo juga.
Terhibur saya berbual bicara dengan ASP Wan yang cukup banyak pengalaman dan beliau suka kepada orang yang rajin berusaha dengan menggunakan kederat sendiri tapi beliau mengaku tidak punya potensi untuk menjalankan perniagaan sendiri.

Kata beliau lagi, bulan ramadan dah hampir tiba kenapa dikalangan yang suka merungut tak mahu buka minda jalankan perniagaan bazaar ramadan untuk menambah wang saku persiapan hari raya nanti. Kena usaha la lebih sikit kalau nak maju...namun beliau tidak kondem tetapi sekadar pendapat yang bernas.

Tak bolehlah sekadar berpeluk tubuh dan mengharapkan bonos atau bantuan majikan kerana majikan tempat kerja juga berniaga maka tidak semestinya mereka wajib memberi jika perniagaan kurang memberangsangkan...berapa kerat saja rakyat Malaysia yang berkerja disektor awam, paling ramai sektor swasta dan swasta lah penggerak utama ekonomi negara. Memang logik kata-kata beliau.

Kesempatan yang ada kenapa nak pejam mata, ambil peluang yang ada di depan mata, mulakan langkah dari sekarang ....ada sebuah rumah dan sebuah kereta bukanya anda sudah punya wang....
Nasihat yang bernas dan cukup bermotivasi pada saya sendiri...pastinya saya akan mengambil peluang yang ada di depan mata.

Terpulang pada anda sendiri menilai siapa diri anda......tiada maksud tersirat dan tersurat pada entri kali ini....terima kasih dan selamat berusaha ke arah yang lebih baik.

                                      EBOOK BAZAAR RAMADAN ANDA DISINI


No comments :