nuffnang1

.:)

Apr 27, 2016

Kesan Peniaga Haram Dengan Kod Imbasan

Perlaksanaan Akan Bermula Tahun Hadapan


Terbaca pada akhbar sinar pagi tadi yang Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan menggunakan kaedah kod imbasan bagi mengenal pasti mereka yang menipu dalam pelbagai perkara termasuk lesen berniaga.

Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) akan mengeluarkan kod imbasan bagi peniaga di seluruh kawasan pulau negeri itu.


Pengerusi Gantian Jawatankuasa Perlesenan dan Kesihatan Awam MBPP, Ong Ah Teong berkata, kod itu akan menjadi sijil perlesenan yang dikeluarkan MBBP kepada peniaga.
Ianya juga untuk membolehkan penguatkuasaan MBPP membuat pemeriksaan dengan lebih berkesan dan ekfektif.

"Terdapat kira-kira 16,000 peniaga restoran, kedai makan, kelab dan premis makanan akan terlibat dan akan mula dilaksanakan tahun hadapan.

"Kami yakin dengan wujudnya sistem kod imbasan  ini, ia akan dapat mengurangkan jumlah peniaga yang membuat lesen palsu. Ini kerana kod imbasan yang bakal disediakan nanti mempunyai sistem keselamatan yang cukup ketat," katanya.

Dalam masa sama sistem tersebut akan membantu pelanggan. Pelanggan juga boleh membuat imbasan kod ini menggunakan telefon bimbit.

Cadangan juga ada untuk di guna pakai pada banting dan papan iklan yang diluluskan oleh MBBP.
Kita ni peniaga pasar malam kena atau tidak saya sendiri pun tak pasti sebab kalau diikutkan ayat diatas mungkin kena la kot tetapi bagi saya tak ada masalah pun kalau lesen peniaga pasar malam juga ada kod imbasan (Bar Code).


No comments :