nuffnang1

.:)

Apr 14, 2016

Persatuan Bekas Tentera Malaysia Kaku

Langsung Tiada Peranan Atau Usaha Meningkatkan Pencen Pesara Tentera


Kerana Artikel Ini Saya Di Kecam Hebat


Nota: Sebelum anda Komen Sila Baca Hingga Habis Dahulu Kerana  Jika Tak Habis Akan Timbul Salah Faham....Ini Bukan Isu Komplen Tetapi Sekadar Menyatakan Buat Membantu Pesara Sekitar Tahun 70an, 80an, 90an . Bagi kami pesara tahun 2008 dan keatas alhamdulillah rata-rata  pencen RM2100-RM2600 dan keatas mengikut pangkat terakhir....



Semalam sedang kami berborak-borak dikalangan peniaga pasar malam ada 2 ke orang merupakan pesara tentera termasuk saya sendiri dan saya yang paling muda berpencen pun dah masuk tahun kelapan bersara.

Isu yang kami bualkan adalah peranan dan fungsi Persatuan Bekas Tentera Malaysia yang di lihat seolah-olah tidak berfungsi dan sekadar boneka. Manakala Jabatan Hal Ehwal Veteran (JHEV) sekadar bertindak menyalurkan pencen bulanan dan hal ehwal kebajikan yang tertera dari penubuhanya sejak dulu hingga sekarang.

Rungutan-rungutan kebanyakan datangnya dari veteran yang sudah lama berpencen sejak tahun 70an, 80an dan 90an yang terbelenggu dengan masalah kos sara hidup yang cukup tinggi sekarang ini.
Kalau kakitangan kerajaan yang berjumlah 1.6 juta mempunyai CUEPACS yang memperjuangkan nasib mereka kenapa PBTM tak mampu perjuangkan nasib pesara tentera. Kalau tahun lepas alasan kerajaan tidak dapat menaikkan gaji dan elaun penjawat sebab tak ada duit dan sekarang dah boleh bayar sebab duit GST dah dapat banyak...kastam-kastam pula boleh dapat bonos sebab kutipan melebihi sasaran kenapa pencen pesara tentera tak boleh sikit pun dinaikkan!



Janganlah nak cuba pertikaikanya, itu kami belum habis lagi berbicara soal tentera yang berpencen tidak mendapat wang penuh seperti pegawai didalam ATM dan pesara kerajaan lain. Alasan diberi wang tersebut untuk membayar pencen.
Macam ceta kartun alasan tersebut, habis tu bagaimana pegawai tentera yang langsung tidak mencarum dengan LTAT boleh dapat pencen dan semua wang perkhidmatan mereka sapu semua sedangkan kami Lain-lain Pangkat (LLP) terpaksa dipotong wang tabungan dengan LTAT 10 peratus dari gaji bulanan.

Dan kenapa perkhidmatan awam lain tidak ada apa-apa potongan tetapi masih mendapat pencen bulanan.

Adakah sebab kami berkhidmat sekadar 21 tahun dan 22 tahun. Bukan kami yang mohon, itu sudah termaktub dalam akta 1972 buku merah. Yang menyatakan setiap askar laskar untuk mendapat pencen wajib menamatkan perkhidmatan selama atau 21 tahun . Biasanya kami akan tambah setahun lagi termasukan perkhidmatan Yang di Pertuan Agung. Kenapa tak tertulis mesti berkhidmat 25 atau 30 tahun, akta ini adalah rujukan dari pentadbiran British dulu.





Rungutan yang disuarakan seolah-olah langsung tidak dipandang . Yang memegang tampuk pentadbiran PBAT juga dikalangan pegawai yang langsung tidak pernah menyelami perasaan anggota bawahan seperti kami, anda boleh tanya pegawai mana dalam ATM akan menyebelahi LLP. Jangan harap la.....saya cukup masak dengan perangai mereka. 

Mungkin silap kita sendiri di kalangan LLP yang terlampau mempercayai mereka seperti perlantikan baru bekas Panglima Tentera Laut
Jeneral (B) Anwar. Kenapa kita sendiri tidak mahu melantik di kalangan pesara anggota LLP itu sendiri menjawat jawatan tersebut yang ramai juga hebat-hebat dan mempunyai gelaran Datuk.

Salah satu nama yang saya cadangkan adalah Datuk Wira Azmi pengasas syarikat perubatan Pharmaniaga yang dulu dalam askar hanya berpangkat Ssjn.

Kalau PBAT sudah bersuara sila dedahkan di akhbar agar pesara yang lama berpuashati dengan peranana PBAT kerana sudah memperjuangkan tapi kerajaan yang enggan meluluskanya.

Ini lah ruangan kawan-kawan kita pesara tahun 70an, 80an dan 90an. 
Jangan kecam mereka....mereka berhak menyatakan naluri hati kecil yang mereka simpan apatah lagi seorang vereran yang saya kenali dengan nama Pak Ngah berusia 70an yang merobek hati kecil saya dengan penceritaanya....semoga Pak Ngah terus tabah meneruskan hidup ini dan moga Allah membantu Pak Ngah, aminnn.

No comments :