nuffnang1

.:)

Apr 7, 2016

Hijab Tuntutan Agama Peniaga Pasar Malam

Biar Siapa Pun Kamu Menutup Aurat Hukumnya Wajib

Kisah terbaru yang kami bual malam tadi di Pasar Malam Taman Sunyi Alma, Bukit Mertajam berkisar tentang pakaian muslimah yakni berhijab atau lebih tepat lagi menutup aurat yang ramai dikalangan anak-anak peniaga pasar malam tidak menutup aurat.

Hukum Islam menutup aurat bagi kaum wanita adalah wajib dan ibubapa perlu perihatin akan perkara ini kerana sehelai rambut anak/isteri dilihat orang bukan muhrim maka besar dosa yang ditanggung oleh suami/bapa. Ada juga ibu  berhijab namun anak dibiarkan rambut terdedah warna perang plak tu.

Bukan tujuan saya mempertikaikan hal ini, ya memang benar itu hak individu namun saya sekadar berkongsi sahaja disini kisah borak-borak pasar malam yang kami borakan malam tadi.

Ada juga yang mengatakan 'ala bertudung tapi seluar ketat, baju nampak dada', tetapi sekurang-kurangnya mereka berhijab dan menutup aurat juga daripada berseluar ketat dan terdedah dada ditambah pula berambut perang. Hukum jangan diborong satu bakul. Dosa pahala dikira berasingan. Berpakaian ketat dan nampak terdedah dada dah tentu berdosa dan sekurang-kurangnya tak berdosa sebab telah berhijab.

Bagi para suami/bapa yang anak/isteri tidak berhijab keluar dari rumah maka selangkah kaki mereka ke Neraka, terjemahan dari Al-Quran bukanya saya yang memandai-mandai.

SILA BACA EBOOK PANDUAN BERNIAGA DIPASAR MALAM DISINI SAYA BERI 50% DISKAUN


Lagi pula bila berhadapan dengan pelanggan lelaki yang bukan muhrim menambahkan lagi berdosanya kepada wanita tersebut.

Dari segi perniagaan ada juga pelanggan yang kurang selasa dan lebih menakutkan mereka tidak akan membeli daripada peniaga yang tidak berhijab, memang ada dalam kisah-kisah ceramah agama dalam soal berjual beli.
Pertamanya cari peniaga Islam dahulu dan keduanya beli pada yang menjual mengikut landasan Islam yakni peniaga menutup aurat.

Perkara-perkara sebegini rasanya masing-masing sebagai seorang yang beragama Islam tidak perlu lagi ditegur kerana menutup aurat adalah asas yang wajib di patuhi samada suka atau tidak kerana ini tuntutan agama.

Semoga dengan entri kali ini dapat memberi kesedaran kepada kita umumnya dan ibubapa yang mempunyai anak perempuan khasnya dan jangan takut untuk menegur anak kerana takutlah balasan Allah sebab sebagai bapa/suami kita akan menanggung dosa sendiri dan tambahan dosa anak/isteri juga. Maka fikirkan, adakah anda mampu menahan azab Allah diakhirat nanti.
Post a Comment