nuffnang1

.:)

Sep 2, 2008

Ramadan Pertama

Salam..hari ini merupakan Ramadan pertama saya berniaga di Bazaar Ramadan..hujan mulai turun jam 2 petang tanpa henti, tak lebat sangat cuma renyai-renyai tetapi sudah pasti menyebabkan peniaga-peniaga di Bazaar Ramadan naik kecut he he he...ditambah pula jatuh cuti umum ganti ahad hari Kemerdekaan Negara yang ke 51 tahun.

Awal pagi saya telah dikejutkan olen anak makcik kueh talam yang saya langgan bila dia call bagitau tak dakstok coz mak di sakit masuk hospital...apa boleh buat cuma saya doakan makcik tu cepat seembuh. Nasib baik otak saya cepat berjalan dan saya teringatkan alternatif kedua untuk dapatkan stok kueh talam kat Kampung Pertama dengan abang yang selalu berniaga kat Pasar malam Alma...alhamdulillah abang dan kakak tu memahami jadi dia dapat support saya untuk 7 talam.

Esok saya akan tempah loyang ( acuan ) untuk buat kueh talam ni lagi 6 dan saya akan dapat 12 jenis kueh talam dan yang saya teruja tadi dapat satu kueh talam dengan nama kueh "Rasidah" pertama kali dengar...dan customer pun tertanya-tanya gak tapi saya tak sempat rasa coz kul 6 semua 7 talam kueh ni dah abis dijual. Satu perkara yang menarik adalah pada kali ni tak ramai yang jual kueh muih sebab saya dengar cerita tepung mahal dan susah nak dapat stok so orang tak berani buat..cuma yang ada pada kali perang lauk pauk....he he he....bagi jualan bihunsup plak saya merupakan peniaga tunggal kat situ...punya ler syok ...dalam hujan-hujan pun meledak jualan bihun sup ni..alhamdulillah...dan saya jangka esok hari bekerja akan pasti lebih meledak coz masing-masing tak sempat nak masak... yang datang membeli saya tengok ramai diantaranya adalah customer-customer setia yang setiap tahun akan datang..ditambah pula "Hyper Market Jusco" baru buka kat sini minggu lepas...fuh ramai betul orang....

Ok...kita sambung esok yer dan saya akan ceritakan setiap hari kisah perniagaan di Bazaar Ramadan ni selama 28 hari berterusan coz hari ke 29 dan 30 saya cuti buat persiapan raya....jumpa esok..bye

DAPATKAN EBOOK RAHSIA PERNIAGAAN PASAR MALAM DI BONGKAR DISINI

No comments :