nuffnang1

.:)

Feb 20, 2016

Buat Harta Pasar Malam

BELANJA WANG ADALAH HAK MILIK INDIVIDU

Entry ni dah lama ingin saya tulis dalam ruangan blog pasar malam tetapi tak pernah teringat dalam minda ni sehinggalah tadi semasa keluar membeli barangan untuk berniaga malam nanti terserempak dengan sorang kawan juga peniaga pasar malam.

Bual bicara dengan beliau tadi mengingatkan saya kembali tajuk hari ini berkenaan perbelanjaan seorang peniaga pasar malam yang berbeza antara satu sama lain.

Kami macam anda juga berbelanja mengikut keperluan, ada juga berbelanja mengikut nafsu. Apa pun bagi saya terpulang pada individu sendiri menggunakan wang ringgitnya. Jangan kita sama kan si Mamat dengan si jenah atau kita dengan si jongos.

Ada yang inginkan rumah besar, kereta besar, pakaian jenama , kasut berjenama dan macam macam hal lagi. Mungkin si jenah suka menyimpan wang dan suka lihat wang dalam bank tapi berasa kedekut nak belanjakan wang tersebut. Si Ahmad pula beli rumah harga ratusan ribu tapi nak beli baju rm50 pun berkira.

Si Janam janam pula beli kereta harga ratusan ribu namun nak beli kasut RM100 katanya membazir. Ada sesentengah peniaga pula asyik pakai baju yang sama ja kalau keluar bersiar-siar, baju itulah dipakai berniaga dan baju itu jugaklah digunakan berniaga....kalau yang berunifom tu lain lah cetanya.

Kepuasan bagi diri seseorang berbeza, macam juga peminat bola sepak . Sembang bola bagai nak rak hahhaahhaha tapi sehelai Jersi berharga RM30 pun tak nak beli apatah lagi Jersi Penang berharga RM100 sehelai lagi la kedekut.

Jadi sebenarnya masing-masing punyai kehendak dan keperluan masing-masing yang orang lain tak perlu pertikaikan....

EBOOK BELAJAR NEGA DIPASAR MALAM /UPTOWN DISINI PERCUMA

Post a Comment