nuffnang1

.:)

May 1, 2016

Pasar Malam Terhebat Luar Negara

Luar Negara Juga Punya Pasar Malam Yang Hebat Jadi Tidak Perlu Negatif

Mungkin ramai di kalangan kita warga Malaysia yang masih kurang ilmu pengetahuan dunia luar dan jarang mencari kesamaan apa yang terdapat di Malaysia dan di luar negara.

Hari ini saya akan tunjukkan kepada anda pasar malam yang cukup terkenal di luar  negara tapi jangan pula di sebur dengan "nite market" sebab perkataan itu kalau enjin carian google akan salah faham kerana pengertiaan yang di fahami adalah pasar gelap. Jadi kalau untuk kefahaman perlu ditulis dengan tambahan "selling fish and vegetable".




Tujuh PASAR Malam TERKENAL Di Dunia


Pasar Malam Ratchada, Bangkok, Thailand


Setiap malam Sabtu, kawasan parking di Stesen MRT Ratchadapisek akan dipenuhi pengunjung, sama ada pelancong atau penduduk tempatan yang berkumpul di sana. Inilah salah satu pasar malam yang terkenal di dunia.
Jalan-jalan ke sana, pelancong boleh mencari jins antik, bag kulit, kamera digital, dan pelbagai perabot lain. Apa yang lebih menarik adalah pembeli dibenarkan menawar bagi mendapatkan yang harga murah.




Pasar Malam Musim Panas Richmond, Kanada

Pasar Malam Musim Panas , The Summer Night Market di Kanada menyajikan banyak hiburan untuk pengunjung, seperti pertunjukkan tarian. Pada hujung minggu, pasar yang berada di pinggir Bandar Vancouver ini dibentangkan dengan 200 surat khabar.
Walaupun anda  berada di Kanada, namun seolah-olah berada di negara lain kerana  beberapa gerai menjual aneka makanan khas China, Thailand dan Itali. Kalau anda  bijak dalam tawar menawar, anda boleh mendapatkan barangan yang dikehendaki dengan harga yang sangat murah.




Pasar Malam Chiang Mai, Thailand

Merupakan salah satu pasar malam yang paling menarik di Thailand. Pasar Malam Chiang Mai berlokasi tiga blok dari jalan Chang Klan.
Sepanjang pasar ini, pelancong boleh membeli-belah pelbagai aksesori menarik dan pastinya makanan. Yang paling menarik adalah dengan kehadiran para seniman. Mereka cukup mahir mereka dalam bidang lukisan, mereka mampu melukis wajah anda cukup mirip wajah sebenar untuk dijadikan cenderamata.




Pasar Malam Marrakech, Maroko

Pasar malam di Marrakech, Maghribi adalah syurga bagi mereka yang meminati makanan berkonsepkan roti dan makanan segera. Inilah tempat di mana anda boleh mencari pelbagai macam makanan yang lazat, seperti ayam bakar.

Bukan hanya makanan, pasar malam ini dimeriahkan lagi dengan muzik secara "live" ,  pelukis dan ahli silap mata yang bersedia membuat percutian anda menjadi lebih menarik. Pada yang meminati tatu, disinilah tempatnya. Jangan terlepas peluang  untuk mencuba tatu henna di tangan atau kaki.




Pasar Malam Suzuki, Australia

Pasar Malam Suzuki di Melbourne, Australia hanya dijalankan pada setiap malam Rabu dari bulan November hingga Februari. Peniaga di sini merupakan pendatang yang berasal dari India, Ethiopia, Belanda, Sepanyol dan Vietnam.

Berada di tempat terbuka, ada banyak gerai yang menjual pelbagai barangan menarik di sini. Selain itu, ada juga pelbagai makanan untuk dinikmati.




Pasar Malam Ningxia, Taiwan

Kalau kebanyakan pelancong mengenali Pasar Malam Shilin, Taipei di Taiwan, ada lagi pasar malam yang tidak kurang hebatnya, Ningxia namanya. Pasar malam ini ternyata sudah wujud sejak 60 tahun lalu.

Ada lebih dari 200 kedai di pasar malam ini. Kebanyakanya menjual aneka makanan istimewa Taiwan yang lazat.



Pasar Malam Barranco, Peru

Ibukota Peru, Lima juga terdapat pasar malam yang juga mempunyai ramai pengunjung dari seluruh dunia, iaitu Pasar Malam Barranco. Sesuai dengan namanya, pasar malam ini berada di Daerah Barranco. Berkunjunglah ke sana, anda akan menemui banyak cenderamata istimewa Peru, seperti syal bulu alpaca.


No comments :