nuffnang1

.:)

May 29, 2016

Bagaimana Haiwan Boleh Membantu Peniaga Pasar Malam

Khas Buat Peniaga Pasar Malam Mengetahui Samada Hujan Akan Turun Atau Tidak


Sejak kebelakangan ini hujan sudah mulai turun samada siang atau pun malam dan ada ketikanya peniaga pasar malam tidak sempat berkemas menyebabkan barang jualan habis basah kesemuanya.

Di hari minggu ini sambil bersantai saya ingin memberi sedikit tip atau petua buat ketahui bagaimana haiwan juga boleh membantu dalam cara mengetahui berlaku atau tidaknya hujan sekitar lokasi perniagaan anda. Ini bukan kisah mitos atau rekaan. Saya mencari sumber di setiap laman web atau blog yang saya rasa cukup logik dan boleh di percayai.

1. Jika burung terbang tinggi di langit, ada kemungkinan akan cerah. (tekanan udara rendah disebabkan terjadinya badai, sehingga burung merasa tidak selesa khasnya pada bahagian telinganya, dengan demikian burung akan terbang rendah untuk meringankannya.

2. Burung camar (Seagulls) cenderung berhenti terbang dan berlindung di pantai jika hujan akan datang. Burung camar menjadi sangat tenang semasa terbang sebelum hujan.

3. Lembu biasanya akan berbaring sebelum hujan. Mereka juga kebiasaanya akan berhimpit  sesama mereka jika cuaca buruk akan datang.

4. Semut membangun bukit dengan sangat curam sebelum hujan.

5. Kucing cenderung membersihkan di belakang telinganya sebelum hujan.

6. Kura-kura (Turtles) sering mencari tempat yang lebih tinggi apabila hujan lebat akan turun. Mereka biasanya sering berada di jalan selama satu hingga kedua hari sebelum terjadinya hujan.

7. Jika anda terlihat  burung bergerak cepat ini bermakna yang  hujan akan turun untuk waktu yang lama.

Selain daripada tanda-tanda di atas, anda juga boleh melihat tanda-tanda seperti di bawah:


1. Unggun Api

Asap daripada unggun api jika naik terus keatas dan apabila asap berputar-putar kemudian turun semula ke bawah ini menunjukan yang atmospera mempunyai tekanan  rendah, ini membawa maksud yang hujan akan turun di kawasan anda.

2.  Bulan

Jika bulan kelihatan  kemerahan dan terlihat agak suram kehitaman ini memberi tanda yang banyak debu diudara. Sebaliknya apabila bulan terlihat terang, ini menunjukan udara terlihat cerah, biasanya telah terjadi hujan akibat terdapat sistem tekanan rendah. Apabila disekitar bulan terdapat lingkaran cincin dan terdapat kepulan awan cirostarus ini menandakan akan berlakunya hujan dalam tempoh tiga hari lagi.




No comments :