nuffnang1

.:)

Dec 9, 2012

Pewaris Pasar Malam



Salam dan selamat sejahtera buat anda, sambil melayan HBO 411 " The Three Musketeers" , saya ada sesuatu untuk di kongsikan bersama anda yang amat saya sayangi dan hormati.

Mungkin anda sendiri perasan tentang beberapa orang peniaga pasar malam yang mewarisi perniagaan tersebut turun temurun dari ibu atau bapa mereka. Semestinya mereka-mereka ini patutu berbangga dengan perniagaan warisan ini yang berjaya di martabatkan terus dari generasi ke generasi.

Namun dalam mewarisi perniagaan yang sedia ada, pewaris atau anak-anak yang mewarisinya tidak lah boleh tersenyum lebar selagi kedua ibubapa masih sihat dan masih mampu meneruskan perniagaan sedia ada, anak-anak sekadar berniaga dan keuntungan keseluruhan masih lagi di perolehi oleh ibubapa mereka. Dalam perkara ini anak-anak tidak boleh mendabik dada selagi masih makan gaji dengan ibubapa kerana segala untung atau rugi masih dibebani oleh ibubapa dan anak-anak sekadar pekerja. Walaupun mereka menjalankan perniagaan dengan membuka 5 cawangan sehari namun ini tidak melambangkan kegigihan anak-anak....dan segalanya masih di pikul oleh ibubapa.

Anak-anak atau pewaris akan betul-betul diuji seandainya kedua ibubapa telah tiada dan mereka sendiri terpaksa meneruskan perniagaan tersebut dan memikul segala belanjawan pengurusan untung dan rugi, pada masa inilah anak-anak akan terasa keperitan yang selama ini tidak pernah mereka rasai sewaktu ,mengendalikan perniagaan ini. Menyelesaikan pelbagai masalah dikala waktu hujan, kegawatan dan kejatuhan didalam perniagaan pasar malam.

Pada masa inilah anak-anak akan terkenang kepada ibubapa yang betapa susahnya untuk membangunkan perniagaan pasar malam, bagaimana susahnya ibubapa membina kerjaya perniagaan pasar malam dengan bermula dari bawah dan diawal perniagaan mungkin ibubapa sekadar menggunakan motosikal atau kereta yang ala kadar untuk mencari sesuap nasi bagi menyara anak-anak. Bermula dari tiada apa-apa sehinggalah mampu membeli kereta , lori atau van sesudah perniagaan menampakkan sedikit kemajuan.

Kehadiran anak-anak sekadar meneruskan warisan yang telah tersedia segalanya dari van hingga ke lori dan anak-anak tidak pernah mengeluarkan sesen pun modal mendapatkan itu semua. Sebagai pewaris anak-anak harus sedar dari sekarang dan buka minda , belajar bagaimana bermula dari bawah dengan ertikata dari " ZERO ke HERO ". Cuba bayangkan apa akan terjadi kepada perniagaan warisan yang mempunyai ramai adik-beradik dan buat masa ini segala penempatan dan masakan masih di kepalai oleh ibubapa, andainya mereka telah tiada nanti apa akan terjadi kepada penempatan yang telah ditetapkan dan siapa pula akan menjadi kepala dalam masakan dan keuntungan.

Semuanya ini seharusnya dan sepatutnya sudah difikirkan oleh pewaris juga ibubapa akan kemudian hari tidak menjadi sebarang perbalahan dan pertikaian dan sebagai anak-anak yang akan mewarisi tahta perniagaan yang menguntungkan ini , tekadkan azam dan semangat untuk terus belajar dari sekarang agar suatu hari nanti anda tidak akan menyesal apabila segala perniagaan terpaksa anda uruskan sendiri. Fikir dan renungkan.....

EBOOK PANDUAN PASAR MALAM YANG MUDAH DAN PADAT DENGAN INFORMASI DISINI
Post a Comment