nuffnang1

.:)

Dec 8, 2012

Peniaga Pasar Malam VS Pesta Pulau Pinang

Salam dan selamat sejahtera buat anda semua, semoga sihat walafiat hendaknya. Dalam 2 ke 3 hari kebelakangan ini nampaknya cuaca semakin cerah pada sebelah petang hingga ke malam dan saya yakin pastinya menceriakan kawan-kawan seangkatan dalam perniagaan pasar malam.



Hari ini saya ingin berbicara tentang peniaga pasar malam yang ramai kini telah melangkah masuk ke tapak yang agak hebat dan tersohor di Malaysia dan boleh di katakan didunia juga kerana Pesta Pulau Pinang telah di gezetkan didalam kalendar acara tahunan perlancongan Malaysia .

Ramai dari kalangan peniaga pasar malam memang sejak dari dulu ada yang telah mula berniaga di tapak Pesta Pulau Pinang walaupun kadar sewa yang dikenakan untuk satu lot mencecah ribuan ringgit namun disebabkan sambutan yang amat hebat jadi keuntungan pastinya akan di perolehi dalam tempoh sebulan menyewa.

Kunjungan saya malam tadi di tapak pesta Pulau Pinang amat menerujakan apabila bertemu ramai kawan-kawan yang berniaga di Pesta Pulau Pinang dan dikalangan mereka yang berniaga pakaian lah yang paling ramai dan ada juga yang berniaga makanan ringan seperti air balang dan nugget yang amat menguntungkan.

Yang paling menerujakan apabila saya bertemu seorang sahabat yang menyewa tapak sebuah khemah dengan anggaran 20 X 20 , beliau menjual pakaian seperti t-shirt sukan dan pakaian kelengkapan sukan serta tudung dan aksesori wanita ..kadar sewa yang di tetapkan adalah RM10 ribu untuk satu bulan dan tapak yang berukuran 10 X 10 pula sekitar RM3 Ribu.  Memang hebat dan saya tabik springggggggg. Dari apa yang kami bualkan sahabat saya berkata dalam masa seminggu jualan mungkin belum ada keuntungan dan keuntungan akan di perolehi dalam minggu ke 3 dan ke 4. Keuntungan yang di perolehi amat memberangsangkan dan mungkin kalau bukan kalangan peniaga anda pasti tidak percaya. Tetapi itulah hakikat dan kebenaran keuntungan yang mereka perolehi selepas tamatnya sebulan Pesta berlangsung, tidak perlu saya nyatakan jumlah  keuntungan yang di perolehi kerana saya tidak gemar membuat spekulasi...



Anda juga boleh berkunjung ke Pesta Pulau Pinang dan cuba dekati dengan peniaga-peniaga ini yang kebanyakkannya peniaga berbangsa Melayu , dan cuba dapatkan maklumat berkaitan perniagaan mereka atau kalau nak cuba boleh makan di gerai makan yang telah di sediakan ..dengan itu anda sendiri boleh menilai berapa nilai serta harga menu makanan mereka yang setimpal dengan sewa tapak yang terpaksa mereka keluarkan.

DAPATKAN EBOOK PANDUAN PERNIAGAAN PASAR MALAM YANG TERHEBAT DI ALAF INI


No comments :