nuffnang1

.:)

Oct 3, 2012

Kebersihan Dalam Penyediaan Makanan

Salam sejahtera buat semua peminat blog pasar malam yang amat saya sayangi, semasa sedang memasak tadi fikiran saya teringatkan sesuatu tentang cara penyediaan makanan yang bersih yang perlu kita amalkan kerana bermula dari situlah rezeki kita akan mempengaruhi perniagaan kita tak kira di mana sahaja anda berniaga.

Setiap kali sebelum memulakan perniagaan anda yang beragama Islam seharusnya memulakan dengan bacaan kalimah Bismillahirrahmanirrahim sebagai pemula kerana pastinya akan mendapat berkat dari Allah dalam apa jua yang kita lakukan.



Sesudah itu sila pastikan tempat penyediaan barangan mentah mestilah bersih dari persekitaran yang kotor, maksud kotor yang ingin saya sampaikan adalah jangan menyediakan barang mentah seperti ayam, daging , ikan atau segalanya di atas lantai bilik air dimana kegunaan bilik air tersebut sebagai tempat membuang air kecil dan air besar ...kenapa saya tekan kan aspek ini?????, adakalanya bilik air digunakan membuang air kecil merata tempat dan selepas itu hanya di siram dengan air dan bagi saya ianya tidak suci menurut pandangan dari sudut agama (syarak). Dan mungkin kerana ini akan mempengaruhi perniagaan kita yang kurang laris. Seperti juga contoh mendidik anak dan kelakuan anak bermula dari rumah. Ianya tidak lari juga dari segi perniagaan segalanya bermula di rumah ataupun premis tempat memasak yang di sediakan secara patuh syariah.

Kejatuhan dan jualan yang kurang memberangsangkan juga mungkin merupakan faktor dari situ yang membuatkan rezeki kita tidak di mudahkan oleh Allah dan menjadikanya sukar untuk mendapat jualan yang tinggi dan hebat.

Justeru itu di harap segala penyediaan makanan hendaklah di sediakan di tempat yang bersih seperti membasuh daging atau ayam di dalam basin atau pun di sinki yang mana kita pastikan ianya bersih dari apa yang telah di terangkan di atas, maka pastinya segala urusan kita akan di berkati Allah dan rezeki pasti melimpah ruah, Insyaallah....aminnnn

DAPATKAN EBOOK PANDUAN PERNIAGAAN PASAR MALAM DI SINI SEKARANG JUGA
Post a Comment