nuffnang1

.:)

Mar 20, 2017

Rahsia Saya Mengubah Persepsi Orang PAda Toneplus

Bagaimana Kita Manafaatkan Rahsia 7 Saat Mengubah Persepsi Seseorang Untuk Terima Toneplus.

RAHSIA SAYA MENGUBAH 7 SAAT PERTAMA

Dalam psikologi, manusia cenderung menilai 7 saat pertama dengan individu yang pertama kalinya mereka jumpa. Ini dinamakan PERSEPSI.

Ini rahsia besar saya, bila kita cenderung untuk memahami proses pemikiran manusia, kita akan lebih mudah juga untuk kita "menang persepsi pertama"

Amboi, bohonglah kalau kita tidak judge orang pada pertama kalinya.

Apa yang saya lakukan untuk menang persepsi tersebut ? Pernah dengar VAK? VISUAL AUDIOTORY dan KINESTHETIK ?

Kalau mahir yang ini lagi power beb !

Saya lakukan mixed method antara ilmu VAK,  PSIKOLOGI dan Personaliti. Pening? Huhuhu. Tak apa tak perlu faham teori ini.

Saya "scan" dengan siapa saya mahu berjumpa. Bukan mudah nak "scan" dari fb. Melihat pelbagai sudut seperti penulisan, gambar dipost dan bahasa beliau gunakan.

Setiap individu saya tampilkan personaliti yang bersesuaian dengan bahasa minda mereka.

Saya beri 1 contoh apa yang saya lakukan  masa pertama kalinya saya berjumpa Puan Jaya Jayati.

Masa berjumpa Puan Jaya saya tahu beliau adalah orang visual, jadi untuk saya memenangi persepsi pertama beliau apa yang perlu saya lakukan.

Orang visualkan peka dengan mata, jadi mereka suka perkara yang cantik cantik, sedap mata memandang dan bahasa digunakan seperti bayangkan, lihat dan banyaklah.

Jadi saya masa first time saya berjumpa beliau saya akan memakai pakaian yang agak terang seperti biru dan sudut psikologi biru itu warna yang mudah diapproach oleh orang lain.

Sebelum saya duduk saya akan "anchoring" dengan meletakkan tangan diatas dada sambil menunduk sebagai tanda hormat.

Secara  psikologinya kalau saya tidak tunduk hormat begitu sudah pasti beliau pasti akan melihat saya atas bawah sementara saya nak duduk.

Ini bermakna saya memberi ruang kepada "persepsi pertama" beliau untuk mendahului saya. Jadi, saya telah gagal memenangi persepsi pertama.

Oleh itu, biar sempat sebelum saya dinilai saya meninggalkan menang dahulu persepsi yang baik. Secara psikologinya, ia memberi kesan yang baik untuk bina "rapport" dan persepsi.

haaa itu contohnya, ada pula yang saya berjumpa individu memakai "cap" dan baju biasa bila first time jumpa. Kerana apa, kerana saya mahu menampilkan personaliti yang berbeza kepada setiap dari mereka.

kalau mahu dipandang formal pakailah pakaian formal kalau tidak mahu pakailah pakaian yang biasa sahaja.

Pilihlah ikut anda :)

Ini bukan kategori fake ya ! Amboii ! Haha. Ini adalah salah satu teknik psikologi untuk menjadi individu yang lebih mudah diapproach oleh semua orang.

Ada orang kata better jadi diri sendiri, ya betul, kita kena faham. Bagi saya jadi diri sendiri ada 2 makna.

1) "Diri Sendiri" macam duduk dirumah
2) "Diri Sendiri Yang Profesional"

Apa pun "Just be yourself" :) Dapat sesuatu ?

Salam Inspirasi,

Aree aka Zul Karnai
sQuadTPaSkarPencenKe2
Northern Region
Penang BASE
0134704110
0134704110

No comments :