nuffnang1

.:)

May 1, 2014

Skim RM100 Juta Di Lancar Julai 2014

Skim Peniaga Pasar Malam (SPPM) dengan suntikan dana sebanyak RM100 Juta akan dilancarkan Julai ini dibawah kendalian Bank Simpanan Nasional (BSN).

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan berkata pada masa ini BSN sedang memperincikan syarat-syarat kemudahan pembiayaan itu yang di tawarkan dibawah pakej Islamik dan konvensional.

Pengumuman mengenai pewujudan SPPM diumumkan oleh Perdanan Menteri ketika pembentangan Belanjawan 2014 bagi membantu peniaga pasar malam mendapat pembiayaan kewangan.

Pembiayaan ini di perlukan bagi membantu peniaga pasar malam menampung bebanan perniagaan seperti modal pusingan, sewaan tapak dan bahan mentah. Skim pinjaman mudah itu menggunakan sepenuhnya modal dana dalaman BSN dana mengenakan kadar faedah sebanyak empat peratus dengan pinjaman antara RM5,000 hingga RM30,000.

Kadar faedah yang dikenakan adalah berbeza dan lebih rendah berbanding pembiayaan dibawah produk mikro kewangan lain ditawarkan bank berkenaan yang kadarnya pada 6.38 peratus.

Syarat yang di perlukan semasa mengemukan permohonan mestilah telah menjalankan perniagaan pasar malam selama 3 tahun dan keatas secara aktif dan sepenuh masa, selain itu pemohon perlulah mempunyai lesen perniagaan atas nama sendiri dan perniagaan mestilah 4 kali seminggu atau lebih dan mesti berdaftar dengan persatuan peniaga negeri.

Nota : Kalau sahabat kawasan Pulau Pinang yang belum berdaftar dengan Persatuan cepat daftar sekarang.

DAPATKAN EBOOK PANDUAN PASAR MALAM DAN BAZAAR RAMADAN DISINI SEGERA

No comments :