nuffnang1

.:)

Oct 31, 2011

EL-NINO- Hujan, Banjir - Dugaan Pasar Malam

Salam dan selamat sejahtera buat anda semua..harap bersabar dan bertawakal pada Allah dan perbanyakkan doa-doa agar hujan segera berhenti.


Masuk minggu ini dalam perkiraan saya dah jampir 3 minggu hujan turun di sebelah petang dan malam. Cuaca pada siang hari cukup baik dan terang benderang.. namun bila jejak saja jam 4 petang cuaca mulai redup dan mendung. Bunga-bunga hujan turun mulai tampak membuatkan seluruh warga Peniaga Pasar Malam mulai resah gelisah.

Wang simpanan hampir habis, bil-bil belambak tersadai, hati mulai meruntun dan mula gelisah, anak-anak perlukan makanan, perbelanjaan sekolah dan wang saku. Bil-Bil juga perlu di lunaskan. Maka semua ini akan pasti meruntun kegelisahan pada setiap peniaga Pasar Malam yang hanya meraih pendapatan dengan berniaga di pasar Malam.

Kalau hujan turun selama seminggu masih boleh bertahan tapi sekarang ini dah masuk 3 minggu hujan turun sebelah petang dan malam..mana mungkin dapat mengaut keuntungan dan yang pastinya setiap hari terpaksa mengeluarkan wang simpanan buat perbelanjaan rumah dan menampong modal perniagaan. Harapan demi harapan di harapkan pada setiap petang agar hujan tidak turun di malam harinya..namun takdir Allah lebih kuat, hujan tetap turun membadai pada setiap malam. Justeru itu mana mungkin pelangga dapat keluar mencari barangan.

Wajah sayu tergambar pada riak wajah peniaga, setiap orang mulai merungut mengapa hujan masih berterusan dan setiap kali malam hujan pasti turun kenapa tidak turun sebelah paginya.....kesedihan jelas terpancar di wajah masing-masing dan didalam benak fikiran berkata,... " Sampai bilakah harus menanggung kerugian dan ujian yang maha hebat ini".

Mungkin bagi mereka-mereka yang tidak berniaga dan makan gaji..masih mampu tersenyum kerana cukup bulan dapat gaji..dan ada juga di kalangan mereka ini sering mengatakan kepada kami..sebelum ni tak hujan dan sapu banyak kan...tetapi sebenarnya itu pandangan yang salah...jika anda sendiri yang makan gaji dan tak pergi kerja selama 3 minggu bagaimana majikan anda nak bayar gaji kepada anda...jadi tidak perlulah mengungap perkataan sedemikian.....inilah harga yang terpaksa kami bayar di kala musim hujan yang luar biasa.

Tahun lepas tidak berlaku situasi begini kerana tahun lepas hujan turun bersilih ganti siang dan malam ..lantaran itu perniagaan masih mampu di laksanakan pada malam hari tetapi tahun ini setiap malam hujan dan makan setiap malam lah perniagaan kami lumpuh..setiap hari boleh di katakan mengalami kerugian...bagi yang menggunakan perkerja pulak, gaji pekerja terpaksa di lunaskan setiap hari samada untung atau pun tidak. suka tak suka kena bayar gaji...dan apa yang mampu kami lakukan sekarang ini hanyalah bertawakal dan berdoa agar Allah menghenti penderitaan sementara ini ...Ya Allah Yang maha Kaya...hamba mu memohon agar berubahlah cuaca menjadi seperti sedia kala kerana sesungguhnya tidak tertanggung lagi rasanya untuk hamba mu menanggung semua ini..Amennnnnnnnn

DAPATKAN EBOOK PASAR MALAM ANDA SINI DENGAN SEGERA
Post a Comment