nuffnang1

.:)

Nov 7, 2011

Dalca Pulau Pinang Yang Terhebat

Dalca adalah satu resepi yang amat mudah dan ia selalunya digunakan untuk pengemar kuah. Resepi ini ialah tambahan kepada sebarang masakan Nasi yang istimewa seperti Nasi beriani, Nasi Bukhary atau pun Nasi Tomoto. Kuah yang tidak pedas dan pekat menyelerakan hidangan nasi bersama apa jua resepi lauk nasi kandar. Di Pulau Pinang tak dak DALCA ini tak sempurnalah apa jua set masakan. Bak kata Orang penang ..tak asyukkkkk laa.




Masakkan ini adalah menjadi kegemaran dan menjadi trend sekiranya majlis kenduri kawin, doa selamat atau majlis keramaian dan andainya anda mampu memasak dan menyediakanya dengan hebat dan cukup segala bahan-bahannya dan yakin dan amat pasti anda mampu menjana pendapatan yang hebat hanya dengan menjual hidangan ini sahaja. Kerana tidak semua orang yang mampu memasak dengan hebat walaupun semua ramuan dan resipi telah di berikan , oleh itu anda perlu merantau ke seluruh ceruk Pulau Pinang bagi mendapat masakn yang enak dan sedapppp..




1.Nasi Beriani/Minyak/Tomato/Hujan Panas.

2. Ayam Masak Merah/Ros.

3. Daging Masak Hitam.

4. Dalca Ayam.

5. Kerabu Nenas + timun.

Nota: Nasi biarlah guna beras basmathi.

Resepi Dalca:

Bahan-Bahan:

1/2 kg Tulang kambing bhg. rusuk atau tulang Ayam (rangka). di potong ikut selera.

300 gm Kacang Paruppu biasa (Australia). Direbus bersama tulang kambing. Sehingga empuk (45minit). *Jangan sekali simpan kacang paruppu yang belum masak ke dalam peti sejuk…sampai esok pagi anda tidak dapat kacang parrupu itu empuk atau masak. Kalau ingin masak cepat gunakan pressure cooker yang tak ada “pressure cooker” masukan satu sudu kedalam kacang parrupu yang sedang rebus untuk cepat masak.

2 btg karot sederhana. di kupas kulit dan dipotong 45 darjah. tebal 5-8 mm jangan terlalu nipis.

2 biji terung bulat dipotong empat dan dipotong sekali lagi setiap 4 x 2 bahagian. selepas potong tentukan potongan terung ini direndam dalam besin atau mangkuk yg berisi air untuk mengelakan terung menjadi lebab dan kehitaman setelah masak.

1/2 Kg ubi kentang sederhana besar. Kupas kulit dan potong 4 X2 (cara potongan 45 darjah). Rendam ubi dalam mangkok berisi air supaya tidak lebam.

*Pisang Muda kari atau Mangga Muda boleh juga masukkan. Tentukan ia tidak lebam..rahsianya rendam dalam air sehingga digunakan.

1 tsp Jintan Putih.

1 tsp Jintan Manis.

1 tsp Kas-Kas ( dikecualikan).

1 tsp serbuk kunyit.

3 pokok pudina.

3 sudu besar rempah daging.

Bahan untuk dikisar:

1 ulas bawang putih.

3 inci Halia.

1 biji bawang Besar.

Bahan Untuk Menumis:

2 biji bawang besar dihiris .

2 btg kayu manis, cengkih 5, bungan lawang 3, buah pelaga 3. (rempah ratus).

* Bahan kisaran/ blender Bawang putih, halia dan bawang.

Minyak untuk menumis.




Cara-cara membuat:

1. Selepas parpu telah rebus dan masak seckup (kacang parpu akan hancur) masukan Karot, Terung dan kentang ke dalam rebusan tadi. Kepekatan Dalca adalah keadaan air yang anda rebus parrupu. Kacang parpu perlu hancur dan akan memberi kepekatan kuah. Rahsia kepekatan Dalca ialah kacang parrupu masak dan hingga hancur berbentuk paste. Semasa memasak kacang parpu mestilah pentingkan keadaan kuatiti air yang cukup…dan jangan terlalu banyak air digunakan untuk memasak. Dan jangan pulak biarkan kacang parpu hangus…kalau hangus…Dalca anda juga Hangus dan tidak boleh digunakkan.

2. Rebusan parpu kalau perlu tambahkan air dan masukan serbuk jintan manis, serbuk jintan putih, serbuk kari daging, serbuk kunyit dan kacau serata. Apabila ubi kentang mulai empuk ( cooked). Maka kuah anda sudah telah sedia. Anda boleh masukkan sedikit santan atau susu cair kalau ingin perlemakan kuah anda. Kecilkan api dapur.

3. Tumis semua bahan -bahan seperti di atas dan masukkan dalam rebusan kuah parpu bersama dengan tulang, ubi , karot dan Terung dan rempah. Jangan hangitkan. Tumis perlu lakukan bermula dengan panaskan minyak, masukkan rempah ratus (kayu manis, bunga lawang…etc) , bila wangi masukkan bahan kisaran…bila wangi masukkan hirisan bawang….bila bawang mula keluarkan bau harum…tutup api dapur dan daun kari. Jangan hangitkan. Masukan garam secukup rasa.

4. Masukan daun pudina dan tutup tudung periok anda. Dalca anda sedia dihidangkan. Kalau anda buka tudung pasti wangian masakan Dalca anda boleh menusuk hidung untuk bangkitkan selera.

DAPATKAN EBOOK RAHSIA DAN TIP PERNIAGAAN PASAR MALAM DISINI

No comments :