nuffnang1

.:)

May 20, 2008

Strategi Pemasaran Affiliate

Strategi Pemasaran Produk Affiliate Yang Terbukti Berkesan!
Salah satu cara menjana pendapatan di Internet tanpa mencipta produk sendiri ialah dengan menjadi rakan kongsi untuk produk yang sedia ada, dan jual kembali produk tersebut untuk mendapat peratusan komisyen yang telah ditetapkan.

Ianya dinamakan program affiliate (atau rakan kongsi) dan MLM online juga tergolong di dalam kategori ini.

Sebagai contoh, ebook “Rahsia Perniagaan Digital” mempunyai program affiliate yang tersendiri. Anda boleh daftar sebagai affiliate di http://www1.bisnesdigital.com/jv dan sekiranya anda berjaya menjual ebook “Rahsia Perniagaan Digital” sebagai affiliate, anda akan mendapat komisyen 50% bagi setiap jualan iaitu besamaan RM18.95. Semua urusan pengiriman produk, masalah pelanggan atau pengiriman komisyen akan diuruskan oleh pihak “Rahsia Perniagaan Digital”. Apa yang anda perlu lakukan ialah cuma memasarkan ebook “Rahsia Perniagaan Digital” ini dengan menggunakan pautan (link) affiliate anda.

Walaubagaimanapun, memasarkan produk affiliate juga memerlukan strateginya yang tersendiri kerana anda perlu dedahkan link affiliate anda kepada seberapa ramai bakal pembeli yang mungkin, tanpa melakukan SPAM. Semakin besar pasaran sasaran anda, semakin tinggi jualan yang bakal anda hasilkan.



Jadi di sini saya akan terangkan salah satu cara yang saya gunakan untuk mempromosikan produk affiliate yang mampu menghasilkan jualan dan juga memperkembangkan perniagaan internet anda secara tidak langsung. Tetapi, sebelum itu, mari kita lihat dahulu infrastruktur yang diperlukan untuk menjayakan strategi ini..

Berikut ialah peralatan yang anda perlukan:

“Squeeze Page atau Opt-in Page”. (dalam bahasa Malaysia, saya namakan laman web “Borang Langganan”).
Laman web “Borang Langganan” ialah bertujuan untuk memudahkan bakal pembeli produk affiliate anda meninggalkan nama dan alamat e-mel mereka untuk anda hubungi di kemudian hari. Di laman web ini cuma ada beberapa maklumat penting mengenai perniagaan anda dan satu borang langganan percuma.

Apa yang selalu saya berikan di sini ialah satu e-kursus percuma selama beberapa hari. Jadi saya nyatakan di laman web ini seperti “E-kursus Perniagaan Digital Selama 5 Hari Percuma. Langgan Sekarang Dengan Memasukkan Nama Dan Alamat E-Mel Anda” atau yang seumpamanya.

Sesiapa yang berminat dengan apa yang saya tawarkan akan meninggalkan nama dan e-mel mereka di dalam borang yang saya sediakan di laman web ini.


Autoresponder
Ini merupakan perisian yang dapat membantu anda menguruskan senarai nama pelanggan dan bakal pembeli anda. Saya pernah menggunakan autoresponder yang dipasangkan di pelayan web saya sendiri namun saya dapati ianya lebih mudah untuk menggunakan servis yang dikendalikan oleh mereka yang profesional. Jadi, saya amat syorkan anda menggunakan GetResponse atau Aweber. Elakkan penggunaan autoresponder yang percuma kerana jika anda ingin perniagaan anda berkembang pada masa akan datang, anda tidak ingin mengambil risiko masalah yang selalu berkaitan dengan servis autoresponder percuma.

Di dalam autoresponder ini, masukkan e-kursus yang anda tawarkan. Ianya merupakan siri mesej berkaitan e-kursus anda dalam format 5 atau 7 e-mel. Emel ini ditulis terlebih dahulu dan diprogramkan ke dalam autoresponder berbayar anda untuk menghantar mesej ini pada tempoh-tempoh yang ditentukan. Sebagai contoh, e-mel pertama akan dihantar sebaik sahaja bakal pembeli anda memasukkan nama dan emel mereka ke dalam borang langganan anda. Emel kedua dihantar 2 hari kemudian, dan begitulah seterusnya. Dan penghantaran emel ini sebenarnya berjalan secara automatik hasil daripada penggunaan autoresponder anda.


Blog
Blog ialah satu laman web dinamik. Ianya selalu dikemaskini oleh penulisnya untuk memberitahu pembaca mengenai perkembangan semasa yang berkaitan dengan bisnes yang anda jalankan. Terdapat banyak perisian blog di internet tetapi saya sarankan anda menggunakan Wordpress yang dipasang di pelayan web anda sendiri.

Kos keseluruhan infrastruktur ialah untuk autoresponder, nama domain dan webhosting.

Selepas anda menyediakan infrastruktur yang diterangkan di atas, anda sekarang sudah bersedia untuk ke langkah seterusnya – iaitu mempromosikan laman web “Borang Langganan” anda. Sila jangan keliru di sini kerana anda tidak cuba untuk mempromosikan sebarang laman web affiliate pada masa ini lagi.

Anda akan mempromosikan laman web “Borang Langganan” anda supaya anda boleh menambahkan seramai mungkin nama dan e-mel bakal pembeli anda ke dalam pengkalan data (database) autoresponder anda. Kebarangkalian anda untuk mendapat lebih banyak jualan meningkat apabila anda mempunyai senarai nama sasaran yang besar.

Sekali lagi saya tekankan – FOKUS kepada cara untuk mendapatkan seramai mungkin bakal pembeli anda ke dalam database autoresponder anda, dan berikut adalah cara-cara anda melakukannya.

Pemasaran Melalui Forum
Terus-terang saya katakan yang saya bencikan forum SEKIRANYA forum yang saya sertai mempunyai ramai orang yang cuma berminat untuk mempromosikan produk mereka sahaja tanpa memberikan ilmu untuk dikongsi bersama. Jadi, sebelum anda lakukan SPAM di mana-mana forum, anda perlu ingat yang tujuan forum diwujudkan ialah untuk berkongsi ilmu dan maklumat supaya peserta forum boleh mendapat faedah sesama sendiri secara percuma.

Kalau hendak berforum, pasti ada caranya. Dan anda boleh lakukannya begini… di dalam bahagian keahlian forum yang anda sertai, ada disediakan kemudahan meletakkan ’signature file’ yang membolehkan anda meletakkan link ke sebarang laman web. Gunakan bahagian ini untuk meletakkan link ke laman web ‘borang langganan’ anda.

Yang menariknya, untuk setiap paparan yang anda tulis di forum yang anda sertai, ’signature file’ anda akan disertakan di akhir paparan tersebut. Inilah bahagian yang anda gunakan untuk promosi produk anda. Kadang-kadang ada juga disediakan ruangan beriklan di dalam forum yang anda sertai. Di sini juga anda boleh beriklan.

Penulisan Artikel
Sekiranya anda mahir dengan sesuatu topik, tidak menjadi masalah untuk anda menulis sebarang artikel yang berkaitan dengan topik tersebut. Mula menulis sekarang dan berikan kebenaran untuk orang lain memaparkan artikel anda di laman web mereka.

Tapi sebelum itu, berikan syarat anda terlebih dahulu – iaitu bagi sesiapa yang ingin menggunakan artikel anda, mereka perlu meletakkan biografi ringkas mengenai anda di akhir artikel yang anda tulis tersebut dan tiada sebarang pindaan dilakukan ke atas artikel anda. Di dalam biografi ringkas inilah anda letakkan link ke laman web anda.

Pemberian Laporan Percuma
Selepas menulis beberapa artikel, gabungkan artikel ini dan jadikan satu laporan ringkas yang anda benarkan orang lain menyebarkannya secara percuma. Pastikan anda meletakkan link ke laman web anda di dalam laporan percuma ini supaya sesiapa yang membacanya boleh melawati laman web anda dengan cuma klik ke link yang anda berikan.

Walaubagaimanapun, laporan percuma ini sepatutnya disimpan dalam format PDF supaya nampak lebih profesional. Sekiranya perlu, upah seseorang untuk mencipta “report cover” (kulit buku untuk laporan percuma) anda.

Ketiga-tiga kaedah promosi yang dinyatakan di atas adalah sebagai permulaan dan anda boleh juga mengaplikasikan lagi beberapa kaedah yang saya rasa tak kurang juga hebatnya di bawah:

Meninggalkan komen di blog yang mempunyai ramai pembaca, dan jangan lupa meletakkan link ke laman web anda semasa berbuat demikian.
Membeli ruang iklan di laman web orang lain seperti iklan pautan (link) atau banner.
Joint venture atau berkongsi promosi untuk memasarkan laman web masing-masing. Sebagai contoh, anda boleh membuat ulasan mengenai laman web rakan anda di blog anda dan rakan anda boleh membuat ulasan di laman web beliau. Kemudian anda dan rakan anda hantarkan ulasan yang ditulis ini ke mailing list masing-masing. Dengan cara ini, saingan anda akan menjadi rakan kongsi anda untuk kebaikan bersama.
Selepas anda melakukan kaedah pemasaran yang saya nyatakan di atas secara besar-besaran, anda sepatutnya mempunyai ramai orang di dalam senarai nama di dalam sistem autoresponder anda.

Di sinilah bermulanya promosi produk affiliate anda.

Kemaskinikan blog perniagaan anda selalu dengan informasi yang menunjukkan anda adalah pakar di dalam bidang yang anda ceburi. Sekiranya produk yang anda pasarkan adalah berkaitan kereta lumba, pastikan anda berikan banyak informasi mengenai kereta lumba di blog anda.

Di masa yang sama, anda boleh gunakan fungsi ‘broadcast’ (iaitu menghantar email kepada semua orang yang berada di dalam mailing list anda secara serentak) untuk memberitahu yang anda telahpun mengemaskini blog anda. Dari sinilah anda mula mempromosikan produk affiliate anda. Bagi contoh kereta lumba yang kita bincangkan di sini, anda bolehlah mempromosikan produk affiliate seperti replika kereta lumba dan poster pemandu kereta lumba.

Jangan lupa meletakkan pautan (link) ke produk affiliate di blog anda juga dan cuba gunakan fungsi ‘broadcast’ di dalam autoresponder anda untuk mengajak orang datang ke blog anda.


Dengan menggunakan kaedah ini, anda akan sentiasa mempunyai pasaran yang tepat untuk mempromosikan produk affiliate anda. Sekiranya anda perlukan wang tunai, dan jika dilakukan dengan betul, satu email ke mailing list anda sahaja sudahpun cukup untuk mendapatkannya.

Akhir sekali, saya ingin nyatakan yang kaedah ini cuma salah satu cara yang berkesan untuk mempromosikan produk affiliate. Ini juga merupakan salah satu cara saya melakukannya untuk mempromosikan laman web www.ZamriNanyan.com saya. Apabila anda sudah mahir, cuba perbaiki di mana kelemahan anda dan cuba cari pelbagai lagi kaedah yang dapat menambahkan ‘pengikut’ anda ke dalam autoresponder anda....

No comments :