nuffnang1

.:)

Jan 31, 2013

Mentor Kekayaan ??? Adakah Benar ???

Topik yang hangat dan panas ini akan saya kupas dalam sehari dua lagi ...adakah benar apa yang di perkatakan oleh mentor-mentor yang menjalankan kursus atau seminar motivasi bagaimana menjadi kaya dan raya.

Adakah anda yakin yang mentor anda seorang yang kaya raya ATAU BELIAU KAYA DENGAN MENGAMBIL YURAN PENYERTAAN SAHAJA.....

Nantikan kupasan saya berhubung isu ini?????

Ok baik hari ini saya akan kupaskan dari sudut pengalaman serta apa yang pernah saya ikuti dan pengamatan saya sendiri tentang kisah-kisah menjadi seorang yang berjaya. kalau tak setuju dengan pendapat saya maka tidak mengapa, sebab setiap orang berhak mengeluarkan pendapat sendiri asalkan tidak memudarat atau menganiaya orang lain serta tidak melanggar undang-undang yang sedia ada.

Setiap manusia inginkan kekayaan termasuk saya, anda dan orang lain yakni sesiapa sahaja insan yang normal akan mengimpikan menjadi kaya dan raya....sehinggakan ada yang tidak menurut landasan yang betul malah ramai yang ingin mengikut pintu belakang . Malahan ada yang mudah terpengaruh dari cerita-cerita dan kursus-kursus yang di anjurkan ...

Perkara ini bukanya baru berlaku malah sudah lama berlaku sejak saya mula mengenali dunia on9 lagi pada tahun 2007 dimana terdapat banyak buku dan kursus-kursus yang di anjurkan untuk menjadikan sesorang itu samada kaya atau mampu mempunyai rangkaian perniagaan yang hebat termasuk menjadi pemorex (forex) yang hebat. Namun disini ingin kita kupaskan sejauh mana kebenaranya tentang hakikat ini.

Ramai peniaga pasar malam yang mudah terpengaruh dan ada yang melahirkan pendapat kepada kawan-kawan, sampai bila aku nak jadi peniaga pasar malam. Namun pernahkan orang yang mengeluarkan pendapat itu menyelidik kenapa soalan itu terpancar atau terkeluar dari mulut beliau. Cuba kaji dah berapa lama anda berniaga di pasar malam dan bagaimana dengan perniagaan anda sekarang, kalau baru setahun dua berniaga anda tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan itu kerana sebagai orang lama saya telah menyaksikan ramai peniaga pasar malam yang telah berjaya dan mampu meraih pendapatan yang cukup lumayan. Tidak salah mencuba sesuatu yang baru tetapi kaedah atau pendekatan yang kita gunakan adalah yang amat penting kerana selagi minda kita dalam kepompong maka akan terkepomponglah diri kita tak kira apa sahaja perniagaan yang kita jalankan.

Menulis buku menceritakan kejayaan sesorang terlalu mudah , hanya perlu mencari bahan dan di terjemahkan semula berbentuk ebook atau buku sahaja selepas itu jual ...maka dengan mudahnya mendapat hasil kutipan yang mencecah ribuan, ratusan malah jutaaan ringgit . Tetapi pernahkah penulis melihat atau mengambil berat pembeli yang telah menghabiskan wang yang begitu banyak untuk menjadi seseorang yang hebat. Akhirnya impian mereka tinggal impian dan mereka tetap yang sama seperti dulu dan lebih malang lagi apabila telah banyak wang di habiskan kerana mengejar penceramah yang di kata hebat itu. Ungkapan ini saya petik dari kata-kata seorang penanam sayur yang tinggal di Cameron Highland yang berjaya mengusahakan tanaman sayur yang cukup luas.

Bagi penilaian saya terlalu sedikit yang menjadi jutawan dan kebanyakan mereka mewarisi perniagaan dari keluarga samada yang kecil atau besar, atau mereka datangnya dari keluarga yang mempunyai modal dan aset yang banyak maka dengan senang mereka mampu membina perniagaan yang terpaksa mengeluarkan modal yang agak tinggi . Semuanya modal modal modaal modal....dan saya yakin kalau anda mempunyai tabungan sebanyak RM500 Ribu pastinya anda telah mula menceburi perniagaan lain.

Namun apa yang ingin saya ingatkan adalah perniagaan pasar malam yang anda usahakan sekarang ini sudah cukup baik , apa yang anda perlu adalah teruskan usaha dan berusaha agar perniagaan anda terus tampak kemajuan dan anda sendiri boleh berehat dari terpaksa keluar sendiri berniaga dengan membawa van atau lori sendiri...gunakan pekerja untuk melakukan segalanya untuk anda.....

DAPATKAN EBOOK PANDUAN PASAR MALAM ANDA DISINI




No comments :