nuffnang1

.:)

Nov 28, 2013

Kencing Dan Berak - Peniaga Pasar Malam

Tadi semasa kami borak-borak kosong disebabkan hujan yang turun terlalu lebat terkeluarlah satu kisah dari seorang kawan saya yang juga peniaga pasar malam.

Mulanya difikirkan agak lucu namun setelah direnung-renungkan ada logik akal juga perkara yang diutarakan kawan tersebut.

Dalam banyak-banyak lokasi pasar malam kebanyakanya terdapat surau dan tandas yang disediakan oleh pihak penganjur bagi kemudahan peniaga menggunakanya termasuk juga surau bagi memudahkan untuk peniaga menunaikan solat, namun terdapat juga pasar malam yang tidak mempunyai kemudahan tersebut atau lokasi agak jauh menyebabkan sesetengah peniaga malas berjalan pergi ke tandas.

Sikap semua peniaga tidak sama, ada yang betul-betul menjaga kebersihan dan ada juga yang sekadar lebih kurang jerk, tambahan pulak kalau mereka bukan tuan punya gerai tersebut dan sekadar makan gaji.

Penceritaan kawan saya berkisar tentang sahabat-sahabat yang berniaga ingin membuang air kecil dan mereka akan terus pergi tanpa membawa sebarang botol air untuk membasuhnya. Tatkala  tangan sudah memegang "ANU" terus di tarik zip tanpa membasuh , kemudian berlalu pergi membuat kerja seperti biasa tanpa rasa bersalah dengan memegang makanan jualan seperti tiada apa-apa berlaku.

                                 
Kepada kawan-kawan peniaga yang mungkin, saya ulangi yang mungkin dan saya tidak sekali kali menuduh sesiapa pun antara sahabat-sahabat peniaga. Kalaulah ada tolong ubah sikap kerana segala gerak geri kita di perhatikan oleh rakan-rakan kita sendiri. Kita boleh amati perkara ini bilamana kalau dahulu rakan taulan kita sering makan ditempat kita namun sekarang ini tidak lagi.... kenapa? cuba fikir dan renungkan/////.

Perkara tidak bermoral sebegini perlu di bendung dengan segera kerana melibatkan kebersihan dari segi hukum agama dan intigriti peniaga itu sendiri.

Diharap selepas ini tidak berulang kembali peristiwa kencing tak basuh huhuhuh........

DAPATKAN EBOOK PANDUAN PASAR MALAM UNTUK ANDA YANG BERMINAT BERNIAGA DI PASAR MALAM SELURUH MALAYSIA, INDONESIA DAN BRUNEI D.S


Post a Comment