nuffnang1

.:)

Apr 1, 2011

Fikirkan Sebelum Mulakan Biz Pasar Malam


Sebelum anda memulakan perniagaan Pasar Malam ni anda perlu fikirkan>>>>

1. Jenis Perniagaan yang hendak di jalankan?( Niche)
Anda perlu kenal pasti jenis produk yang akan anda niagakan dan yang anda rasa anda mampu lakukan > nasihat saya jangan main caca merba jer jual sebarangan makanan kat Pasar malam, boleh lingkup bisnes. Cuba anda “tour” dulu kat Pasar Malam dan “survey”, apakah produk yang anda rasa sesuai di niagakan. Cadangan saya , lebih baik anda pilih produk makanan kerana makanan di labelkan sebagai “International Product” maksudnya , anda perlu makan atau beli makanan tak kira ada duit atau pun tidak, sebab itulah makanan adalah niche yang terbaik untuk perniagaan Pasar Malam dan saya gerenti anda mampu buat duit yang banyak!!!

2. Modal??????

Arghhh! Ini yang menjadi pokok asas kepada sesuatu perniagaan bagi menentukan keuntungan atau kejayaan sesuatu perniagaan> didalam istilah perniagaan, sekiranya modal tinggi maka keuntungan yang diperolehi juga tinggi tetapi jika modal sedikit, keuntungan pun sedikit…
Anda perlu tahu perkara ini dan nasihat saya , jangan takut keluarkan modal… mana ada perniagaan yang tak keluar modal> pencuri pun kalau nak merompak perlu modal( gadai nyawa ler kalau kena tangkap .. he he he he). Gunakan prisip bangsa Cina, mana ada untung kalau tak ada modal dan cepat-cepat tutup bisnes tu kalau tiada prospek untuk maju kerana ini lebih selamat daripada menanggung rugi. Walau apapun jangan mudah mengalah atau berputus asa….!

Cuba keluarkan modal yang seminimum mungkin dalam awal perniagaan anda dan cuba perhatikan rentak peniagaan anda sebelum menambahkan produk makanan anda sebagai contoh, hari anda buat bihunsup 1kilo,esok kalau habis tambah ke 2 kilo dan seterusnya. Tetapi anda perlu ingat saingan di Pasar Malam terlalu sengit dan maha dahsyat namun anda harus terus mencuba serta jangan mudah mengalah kerana bila anda dah dapat tempat di hati pengunjung, nah anda akan lihat meja makan anda akan meledak dan sentiasa “full” sampai tak larat nak layan pelanggan> seperti mana berlaku kepada saya kini> he he he> kenyataan??

Dan Banyaj Lagi..semuanya >>> DISINI..MUDAH DAN CEPAT SERTA MURAH
Post a Comment