nuffnang1

.:)

Apr 6, 2014

Hati Ayam di Goreng Sedap Hati Manusia Busuk Walaupun di basuh Cuka

Hampir 3 bulan juga di seluruh Seberang Perai dan Pulau Pinang tidak menerima hujan, namun disebabkan kebijaksanaan pentadbiran Kerajaan Negeri maka Pulau Pinang tidak mengenakan catuan air seperti di Selangor.
                                   
Namun begitu Kerajaan Negeri telah memberi amaran bahawa kadar penggunaan air oleh rakyat negeri Pulau Pinang telah mencapai kadar nasional dengan ertikata penggunaan air di negeri Pulau Pinang menggunakan air seolah-olah boleh digunakan untuk satu Malaysia.

Kebenaranya bila saya amati memang benar memandangkan di negeri Pulau Pinang yang serba maju dan moden kaedah penggunaan air bukan secara tradisional seperti negeri lain tetapi disini lebih maju ke hadapan seperti mesin membasuh kereta sekarang ini didirikan dikebanyakan kawasan dengan dikenakan caj RM4-RM6 mengikut jenis kenderaan anda.

Apa yang ingin saya perkatakan pada entry kali ini adalah sikap manusia yang sentiasa ada sifat irihati dan tidak pernah berpuashati dengan apa yang ada dan malas mengusahakan sesuatu untuk menambah pendapatan namun sentiasa menyalahkan orang lain samada menyalahkan kerajaan atau majikan masing-masing.

Semasa musim panas terik 3 bulan yang lalu tidak pernah sekali pun saya terdengar perkataan " Cuaca panas ni berniaga mesti rancakan" daripada mereka-mereka yang mulut celupar. Tetapi bilamana cuaca yang tidak menentu dan hujan lebat maka mulut begini mula berbunyi, " Cam na nak nega ni hujan lebat, tu nampak tak kat atas bumbung ", siap mereka tunjuk bumbung lagi.. adakala hati saya juga berdetik kenapa mereka berkata begitu dan apa niat mereka... ada juga yang berkata " Bulan ni teruk la kan, hujan lebat mesti rugi"...seolah-olah mereka pulak yang menetapkan untung rugi perniagaan saya..

Saya bukanya nak menyakiti hati sesiapa atau berniat sombong diri pada mereka-mereka yang bermulut celupar ini...sepatutnya mereka tengok cermin diri mereka sendiri, apakah pekerjaan mereka yang sampai berkata-kata begitu kepada peniaga macam kami....sedangkan kehidupan mereka lebih daif dari kami...mereka hanya mampu menggunakan kenderaan "second hand" dah tu jenama tahun 2000 jauh sekali mampu menggunakan kenderaan mewah....kerja mereka pun gaji sekitar RM2000 ke RM3000 dan sentiasa mengharapkan apa yang kerajaan sumbangkan...apatah lagi kalau hujung tahun...asyik cerita pasal BR1M siang dan malam...    

" MAAF BUKAN NIAT SAYA MENYINGGUNG SESIAPA, INI SEKADAR LUAHAN HATI SAYA"

Itulah apa yang saya katakan, mereka ini sebenarnya mempunyai hati yang tidak baik malah cemburu dengan apa yang kami peniaga pasar malam capai selama kami berniaga dan berusaha ...setiap malam kami akan tidur dirumah dalam pelukan isteri tercinta namun mereka-mereka ini terpaksa bekerja malam ...maka sedikit sebanyak irihati ujud dalam hati yang hitam... bila peniaga yang mampu menggunakan jenama "Alphard" maka tambah lagi la irihati mereka ini.....

BUKANNYA NIAT MEMBANGGAKAN DIRI OLEH PENIAGA PASAR MALAM, TAPI SEKADAR MEMBUKA MATA MEREKA-MEREKA YANG MEMPUNYAI HATI YANG HITAM......

Wahai bangsa ku berubahlah sikap , jangan sikap penjajahan masih bertahta di dalam hati dan sikap meminta-minta tetap berlubuk dari dahulu hinga sekarang, berusahalah agar kehidupan menjadi lebih maju dan bererti.....berniaga untuk menjadi 9/10 seperti yang di galakan dalam Islam...tidak kisah apa jenis perniagaan anda, kecil atau besar namun saya pasti pendapatan anda lebih banyak dari mereke-mereka yang sering mengata dan mengumpat anda..

EBOOK PANDUAN PASAR MALAM YANG TERKINI DI SINI, DAPATKAN SEGERA


Post a Comment