nuffnang1

.:)

Jun 10, 2013

Tip Pemilihan Bazaar Ramadan

Ramadan yang bakal menjelang bagi sesetengah orang akan merasa pelbagai perasaan. Ada yang suka, duka dan tak kurang juga tersenyum lebar. Bagi yang berduka mungkin mempunyai pelbagai alasan tersendiri untuk dinyatakan, jadi terpulang kepada individu itu sendiri.

      

Pastinya peniaga-peniaga pasar malam yang menjalankan perniagaan bersumberkan makanan sedang sibuk mencari tapak bazaar ramadan yang boleh menjana pendapatan yang memuaskan setelah tamatnya 3o hari berpuasa.

Antara sedar atau tidak ramai yang meletakkan tempat pilihan adalah lokasi Bazaar Ramadan yang nampak besar dan ramai pengunjung tanpa menyelidik dengan lebih mendalam lagi dari pelbagai kriteria yang sepatutnya.

Dan ada juga yang sentiasa mengulangi kesilapan berulang-ulang setiap tahun dengan memilih lokasi bazaar ramadan yang sama walaupun keuntungan yang di perolehi tidak seberapa. Jika keuntungan bersih yang anda perolehi dengan berniaga di bazaar ramadan sekitar RM 70 ke bawah adalah lebih baik anda bertukar lokasi lain pada tahun ini. RM70 bersih sebenarnya tidak memadai dengan kerja yang anda lakukan dari pagi hingga habis berniaga. Anda perlu perolehi sekurang-kurangnya RM150 ke atas sehari bagi keuntungan bazaar ramadan anda.

Di pasar malam anda boleh perolehi lebih dari itu justeru itu anda perlu kekalkan keuntungan yang anda perolehi atau dapatkan lebih lagi.

Adakah anda sudah mulai faham apa yang saya perkatakan atau masih samar-samar???????

Baiklah biar saya terangkan disini bagaimana cara terbaik memilih lokasi Bazaar Ramadan yang bakal menjana pendapatan yang hebat untuk anda.



1.) Jika tahun-tahun yang lepas anda telah berniaga di lokasi yang sama dan gagal mendapatkan keuntungan yang sepatutnya, nasihat saya anda perlu berhijrah atau dengan kata lain ...berpindah dan cari lokasi baru.

2.) Tidak memberi sebarang pengertian jika lokasi Bazaar Ramadan itu terlalu ramai peniaga sehingga sekitar 200 tapak disediakan . Kerana persaingan disini terlalu banyak maka peluang menjana keuntungan yang banyak mungkin tipis.



3.) Cara susunan setiap tapak juga perlu anda perhatikan, sekiranya lokasi tersebut mempunyai banyak laluan pejalan kaki seperti terdapat 4 atau lebih laluan maka ini juga amat sukar menjana keuntungan disebabkan pegunjung mungkin hanya memilih laluan atau gerai paling hadapan untuk di kunjungi. Anda perlu faham di bulan puasa semua orang akan lebih menjimatkan masa berjalan semasa membeli juadah apatah lagi jika cuaca panas.

4.) Perhatikan masa kedatangan pengunjung adakah hanya sekitar 6 petang dan ke atas baru ramai atau
jam 5 petang sudah ada pengunjung. Masa berniaga di bazaar ramadan cukup terhad jadi pemilihan yang tepat adalah kehadiran pengunjung sekitar jam 5 petang ke atas yang paling sesuai untuk anda memilih lokasi bazaar ramadan anda.

5.) Lokasi bazaar ramadan yang cukup baik dan bakal menjana pendapatan yang lumayan 30 hari adalah lokasi yang terletak  bersebelahan jalanraya dan mempunyai hanya satu lorong laluan sahaja dengan peniaga dikiri kanan.

Panduan yang mudah anda boleh ikuti di http://www.wangpasarmalam.com

DAPATKAN EBOOK PANDUAN BAZAAR RAMADAN DAN PASAR MALAM DISINI 


Post a Comment