nuffnang1

.:)

Apr 10, 2014

Isu Gaji Pekerja Pasar Malam

Semalam semasa sedang membeli barang mentah untuk perniagaan saya, secara tidak sengaja saya mendengar 2 orang sahabat sedang berbicara tentang betapa susahnya nak mencari pekerja sekarang ini.

Seorang dari mereka menjual berger dan air balang manakala yang seorang lagi saya kurang pasti kerana kurang jelas pendengaran saya.

Sahabat yang menjual berger tersebut berkata , amat susah mendapat pekerja yang jujur dan rajin, maka sahabat beliau pun bertanya, " Berapa gaji yang hang bayar ", kata beliau " RM25".

Dalam hati saya tersenyum dan ketawa, kalaulah gaji di bayar sebanyak itu semua orang pun lari apatah lagi sekarang ini Kerajaan telah menetapkan gaji minimum kepada RM900. Mungkin mereka mempertikaikan yang kerja dengan mereka tidak perlu sebarang sijil. Untuk maklumat rata-rata sekarang ini untuk bekerja di Kilang pun tidak perlukan sijil yang penting syaratnya berumur 18 tahun keatas maka dapatlah gaji RM900.


Kalau anda kurang yakin dengan apa yang saya perkatakan , silalah dengan segala hormatnya datang ke Pulau Pinang yang merupaka sebuah Negeri Industri yang penuh dengan sektor perkilangan. Cuba anda jumlahkan RM25 dengan 30 hari berapa?? Pastinya baru RM750 kan. Jadi di bawah paras gaji minimum.

Mungkin peniaga tersebut masih berfikiran di takuk lama kerana pemerhatian saya umur beliau dalam sekitar 50an. Remaja sekarang lebih banyak maju ke hadapan dan kalau nak bekerja gaji sekurang-kurangnya RM40 sehari baru mereka berminat.

Ada kemungkinan juga mungkin keuntungan peniaga tersebut tidak banyak atau hanya mampu perolehi sekitar RM2000 sahaja sebulan bersih. Nak komen pun saya tidak gemar kerana takut mengguris perasaan mereka-mereka yang seangkatan.

Apa yang boleh saya perkatakan adalah ... kita perlu maju kehadapan dan tingkatkan perniagaan kita untuk mencapai taraf kehidupan yang lebih selesa dan membuka ruang dan peluang kepada anak bangsa bekerja dengan kita.

DAPATKAN EBOOK PANDUAN PERNIAGAAN PASAR MALAM ANDA DISINI SEKARANG

1 comment :

Najwa Jaafar said...

bos yang berfikiran bagus!
daripada memfokuskan gaji pekrja yg sedikit,lebih baik fokus kepada bgaimana nk buat sales lebih byk,supya dpt naikkan gaji pkrja!

sekali lagi,
doakan sya dpt jdi jutawan senyap.

terima kasih atas segala perkongsian tuan dalam blog ini.
mcm2 manfaat . =)